U poslednje vreme bilo je nekoliko objava o tome da su „putnici ostali zarobljeni“ ili da nisu stigli na svoje odredište bilo da putuju samostalno ili u organizaciji neke od agencija. Kad se nevolja dogodi, mnogi se sete osiguranja ali se pitanje postavlja ko je u kojim slučajevima odgovoran za polisu. Osiguravajuća kuća koja je krajem avgusta pozvala putnike da se jave radi nadoknade štete povodom proglašenja turističke agencije Mitos insolventnom je Globos osiguranje, pa smo sa njima razgovarali i o drugim pitanjima u vezi sa nevoljama tokom putovanja.
Kako u praksi funkcioniše osiguranje u situacijama poput ove sa agencijom Mitos – na koji način putnici ostvaruju pravo na nadoknadu i koliko je proces složen?
U praksi, ova vrsta osiguranja funkcioniše apsolutno isto kao i sve druge grane osiguranja, bitno je samo da se utvrdi momenat kada se smatra da se osigurani slučaj nastupio, odnosno kada je polisa aktivirana. To je utvrđeno uslovima osiguranja i kod svih osiguravajućih kuća je vrlo slično regulisano.U principu insolventnost osiguranika se utvrđuje na osnovu rešenja nadležnog Privrednog suda o otvaranju stečajnog postupka, potvrde Narodne Banke Srbije o insolventnosti, odnosno Zapisnika ili drugog akta turističkog inspektora ili druge verodostojne isprave državnog organa kojom se konstatuje insolventnost osiguranika.
Proces sam po sebi nije složen, ali je relativno dugotrajan i neophodno je da se poseduje kompletna dokumentacija kojom će putnik dokazati da je organizator putovanja agencija kod koje je nastupila insolventnost, dokazati iznos novčanih sredstava koje je uplatio za putovanje, te dokazati da je predmetno putovanje otkazano (nije organizovano) i da mu nije obezbeđeno zamensko putovanje ili da su uplaćena sredstva vraćena.
Jako je bitno i da ne postoje isključenja iz osiguranja koja su jasno navedena u uslovima osiguranja, a koja se odnose npr. na ratne događaje, mere državnih organa, neizvršenje ugovornih obaveza putnika i slično.
Pravo iz osiguranja putnik ostvaruje nakon aktiviranja polise osiguranja, podnošenjem odštetnog zahteva, odnosno prijave osiguravajućoj kući, te dostave dokazne dokumentacije u gore navedenom smislu.
Da li su turističke agencije po zakonu obavezne da imaju osiguranje za slučaj otkaza aranžmana ili stečaja, i znači li to da putnici automatski imaju to pokriće kada rezervišu preko agencije (tj. da ne treba da doplaćuju)?
Jedna od vrsta obaveznih osiguranja shodno zakonu je da licencirana turistička agencija kao organizator putovanja za svakog putnika, odnosno za ugovoreno turističko putovanje obezbedi garanciju putovanja – o čemu izdaje potvrdu. Takođe, nijedna turistička agencija ne može dobiti licencu bez propisane garancije putovanja za slučaj insolventnosti i naknade štete putniku nastale neispunjenjem, delimičnim ispunjenjem ili neurednim ispunjenjem ugovornih obaveza.
Dakle, nema potrebe da putnici bilo šta doplaćuju, ali je važno znati da je tim osiguranjem pokrivena samo odgovornost turističke agencije, a ne i otkaz putovanja od strane putnika iz bilo kog razloga.
Dakle, osiguranje od otkaza putovanja ne može pokriti troškove puta ukoliko se putnik razboli, povredi, ima problema sa vizom idr?
Tako je, obavezno osiguranje turističke agencije u svojstvu organizatora putovanja pokriva samo odgovornost agencije, a ne i otkaz ili nemogućnost putovanja putnika iz bilo kog razloga.
Za takve stvari, može se zaključiti posebno osiguranje od otkaza putovanja, a neophodno je i da se putnik upozna sa Opštim uslovima putovanja Agencije sa kojom je zaključio ugovor o putovanju.
Šta je ono što najčešće iznenadi putnike kada dođe do potrebe za naplatom osiguranja – koje su najčešće zablude ili pogrešna očekivanja?
Najveću zabludu predstavlja činjenica ko je zaista organizator putovanja, jer organizator putovanja možda nije agencija gde je putnik bio, dogovarao putovanje, i kojoj je platio aranžman. To zavisi od toga da li je agencija kod koje je putnik bio postupala u svojstvu organizatora putovanja ili eventualno agenta ili subagenta koji vrši posredovanje u putovanju.
Organizator putovanja je samo ona turistička agencija sa kojom je zaključen ugovor o putovanju, i to je jako bitno znati. Na ugovoru u putovanju mora biti navedena i garancija putovanja, te jasno naznačena osiguravajuća kuća sa kojom je ugovor o osiguranju zaključen.
Takođe, ukoliko je organizator putovanja zaključio ugovor o osiguranju sa osiguranom sumom koja je manja od potraživanja svih oštećenih putnika, putnicima neće biti nadoknađen kompletan uplaćeni iznos za putovanje, već samo srazmerni deo u skladu sa odnosom osigurane sume i ukupnih dokazanih potraživanja putnika.
Isto tako, pogrešno očekivanje je i da će osiguravajuća kuća odmah isplatiti potraživanje. Kao što je i rečeno, neophodno je sačekati ostvarenje osiguranog slučaja, odnosno aktiviranje polise, a taj postupak nekad može da potraje i duže od 4-5 meseci.
Može li osiguranje od otkaza putovanja da se ugovori i kada sami organizujemo putovanje – na primer, ako kupimo avionske karte i rezervišemo smeštaj preko onlajn platformi, pa iz nekog razloga ne možemo da krenemo?
Kod Globos osiguranja ne može se osigurati odustajanje od individualno organizovanog putovanja, već samo ako je reč o aranžmanu koji je ugovoren preko turističke agencije koja prodaje naše polise putnog osiguranja.
Polisa putnog zdravstvenog osiguranja je – nezavisno od pokrića u slučaju otkaza putovanja – jedan od najvažnijih „papira“ kada krećemo na put. Ima li tu pogrešnih očekivanja od strane putnika?
Putnici često očekuju automatsku refundaciju bez obzira na to da li su izvršili prijavu osiguranog slučaja i podneli traženu dokumentaciju. Takođe, jedan deo putnika očekuje i pokriće zdravstvenih troškova u inostranstvu, uključujući i hronična oboljenja, urođene mane kao i posledice ovih bolesti. Pogrešna očekivanja se takođe vezuju za osiguranje prtljaga. Naknada koja se može isplatiti tiče se manjeg iznosa na ime prve pomoći u slučaju gubitka prtljaga, ali ne na ime celokupne vrednosti samog prtljaga.
Kakva je procedura kod isplate štete u slučaju putnog zdravstvenog osiguranja i da li je ta polisa skupa?
Cena polise putnog zdravstvenog osiguranja je minimalni trošak u poređenju sa cenom celokupnog aranžmana i ne formira se u odnosu na visinu aranžmana, već u odnosu na period putovanja, starost putnika, broj putnika i destinaciju. Medicinsku, putnu i pravnu asistenciju po ugovoru sa Globos osiguranjem vrši asistentska kuća, koju bi putnik trebalo da pozove kada nastane osigurani slučaj i ona će ga uputiti u medicinsku ustanovu ili pružiti instrukcije za drugu vrstu pomoći.
Ukoliko je putnik sam platio medicinsku pomoć, maksimalno 30 dana po povratku stiče pravo na refundaciju tako što dokumentaciju dostavlja onlajn ili donosi u najbližu poslovnicu Globos osiguranja, i to: popunjen formular za prijavu osiguranog slučaja, račune i recepte od lekara, pasoše oštećenih, kopiju polise i broj tekućeg računa na koji će se izvršiti povrat novca. Naravno, izuzetno je bitno da je lečenje bilo opravdano, kao i da je pokriveno uslovima putnog osiguranja.
Važno je da putnici budu upoznati sa pokrićima polise, tako da mi uvek savetujemo da se Uslovi pročitaju pre polaska na put.
Da li postoje kombinovane polise koje bi pokrivale i otkaz aranžmana i PZO i npr osiguranje stana (ili nešto slično)?
U on line shopu Globos osiguranja www.globos.rs -putnik može da ugovori kombinovanu polisu osiguranja, gde pored polise putnog osiguranja može da ugovori osiguranje domaćinstva i osiguranje pomoći na putu za vozilo kojim putuje, a sve to za period trajanja polise putnog osiguranja.
Koji bi bio vaš savet ljudima koji planiraju odmor – šta je minimum zaštite koji bi trebalo da razmotre kada je osiguranje u pitanju?
Najvažnije je da steknu naviku da uvek imaju polisu putnog osiguranja kada putuju u inostranstvo. Sve ostalo je stvar njihove odluke, kako visina pokrića, tako i osiguranje domaćinstva i pomoć na putu tokom trajanja boravka u inostranstvu.