Tatjana Rakočević, članica IO DDOR Novi Sad: Osiguranje nije samo muški posao

*Intervju je u celini preuzet iz časopisa „Svet osiguranja“

U sektoru osiguranja, pokazuju podaci iz 2023. godine, žene čine oko 60 odsto zaposlenih, a svega 12 odsto njih je na rukovodećim pozicijama.

Jedna od žena koja se u ovom sektoru izborila za rukovodeću poziciju je Tatjana Rakočević, članica Izvršnog odbora kompanije DDOR Novi Sad. Sa njom smo razgovarali o tome da li je osiguranje „muški“ ili „ženski“ posao, da li je neophodno boriti se za poziciju i zašto je za svaku kompaniju dobra ravnoteža polova kad je reč o zaposlenima.

– Odmah na početku, moram reći da je DDOR nedavno postao ESG lider – to je priznanje koje dodeljuje PwC Srbija za odgovorno upravljanje i interne obuke, što jasno potvrđuje našu posvećenost uvođenju zlatnih standarda poslovanja uz šire poštovanje ESG okvira. Pored osnivanja Odeljenja za održivost, primene Grupne politike održivosti i Strategije za klimatske promene, kao i drugih aktivnosti, uspostavili smo prilično uravnoteženu strukturu upravljanja u smislu pola, gde je rodna komponenta naravno uparena sa meritokratijom.

Situacija u DDOR-u po pitanju rodne ravnopravnosti je izrazito povoljna. Procenat žena u ukupnom broju zaposlenih je u skladu sa sektorom osiguranja u Srbiji (64%), a udeo žena na rukovodećim pozicijama je više od 40%. Kada pogledamo najviši nivo upravljanja – Izvršni odbor – nedavno smo postigli potpunu ravnopravnost sa dva muška i dva ženska člana Izvršnog odbora.

Da li se rukovodite sopstvenim osećajem, ili se prilikom odluka koje se tiču rodne raznolikosti menadžment rukovodi nalozima iz centrale, Unipol Grupe?

– Na ovom uravnotežavanju radimo godinama, i idemo ka potpunoj ravnopravnosti polova, zasnovanoj na preciznim HR statistikama koje nam olakšavaju praćenje situacije po organizacionim delovima i u celini, kao i sprovođenje neophodnih poboljšanja. Visoki standardi opisani u Povelji o vrednostima i Kodeksu etike Unipol Grupe dodatno podstiču lokalni osećaj rodne ravnopravnosti, zbog čega imamo tako dobre pokazatelje u praksi.

Do nedavno se osiguranje nezvanično smatralo muškim poslom. Šta mislite, zašto je to tako i da li žene imaju neke sposobnosti koje u ovom poslu znače, a koje su kod muškaraca manje izražene?

– Na prvi pogled, osiguranje se često povezuje sa terenskom prodajom, rešavanjem šteta i procenom rizika, a tek potom sa drugim važnim poslovima u pozadini. S obzirom na to da su ove uloge češće povezane sa muškom populacijom, to perpetuira stereotip da je osiguranje muški posao. Međutim, bez obzira na objektivne fizičke razlike između muškaraca i žena, u DDOR-u smo izuzetno ozbiljni u vezi sa činjenicom da ne postoji apsolutno nikakva prepreka za žene da obavljaju delikatne zadatke, jer veštine i profesionalizam nisu vezani za pol, već za osobu.

Da li je i za same osiguravajuće kompanije bolje da imaju ravnotežu u polovima, i zašto? Postoje teorije da zaposlene treba birati po znanju i sposobnostima a ne po polu…

– Svet, naše okruženje i naši klijenti se sastoje od pripadnika oba pola, tako da možemo reći da ova ravnoteža postoji svuda. U tom smislu, svakako je korisno imati ovu ravnotežu unutar naše kompanije, ali naravno, ne na račun znanja i kompetencija, koje moraju biti primarni elementi pri odabiru zaposlenih.

Koliko dugo ste Vi na poziciji člana IO, i da li ste uključeni u neke aktivnosti koje se tiču rodne ravnopravnosti?

– Imenovana sam za člana Izvršnog odbora sredinom 2016. godine, a u jednom periodu sam bila odgovorna i za koordinaciju funkcije ljudskih resursa. Razvili smo i izgradili aktivnosti unutar HR ciklusa – od zapošljavanja, obuke, ocenjivanja učinka, do plata i beneficija – na principu poštovanja rodne ravnopravnosti. Ovaj proces se kontinuirano unapređuje, i zajedno sa ostalim članovima Izvršnog odbora svake godine identifikujemo potrebu za poboljšanjima u rodnoj ravnopravnosti na osnovu sveobuhvatnih i detaljnih statistika ljudskih resursa, čime postižemo uravnoteženu rodnu zastupljenost u većini funkcija, bez ugrožavanja kvaliteta i meritokratije.

Naše aktivnosti su posebno usmerene na profesionalni razvoj, zapošljavanje i selekciju kandidata, podršku majkama i roditeljstvu, gde promovišemo jednake mogućnosti i težimo ka eliminaciji rodnih stereotipa.

DDOR je decenijama u samom vrhu industrije osiguranja. Kakvi su rezultati ostvareni u poslednjoj godini, i da li u tome ima neke vidljive uloge žena?

– Osvrćući se na vremenske uslove prošle godine i izuzetno destruktivne superćelijske oluje, jasno je da su sve osiguravajuće kompanije, uključujući i našu, zabeležile najveće štete u poslednjih 20 godina. Sa sigurnošću možemo reći da smo postigli izuzetno dobre rezultate uprkos ovim izazovima.

To smo postigli kroz odličan menadžment rizika i efikasno poslovanje u svim poslovnim segmentima. Naša izvanredna politika reosiguranja, u kombinaciji sa drugim elementima kao što su uravnotežena struktura portfolija, upravljanje troškovima, te profitabilne i sigurne investicije, omogućili su nam da ostanemo u okviru budžeta, što smatramo velikim uspehom. U svim ovim aktivnostima, uzimajući u obzir našu uravnoteženu strukturu zaposlenih, bile su vidljivi i značajni doprinosi naših koleginica.

Imate li neki predlog za domaće kompanije u vezi sa povećanjem procenta žena u upravljačkim strukturama – zašto je to dobro za kompaniju?

– Da biste postali svesni neke situacije, najčešće je dobro da pogledate brojeve. U tom smislu, mislim da kompanije jednostavno treba da uspostave statistiku, analiziraju brojeve, koji odražavaju odnos žena i muškaraca i zaključci se sami nameću. Kada kompanija na taj način postane svesna činjenica, onda će sigurno doći do zaključka da je dobro da prateći trendove oko sebe, prilagodi svoju strukturu zaposlenih.

Najzad, imate li neki savet za žene kako da se izbore za bolju poziciju u industriji osiguranja?

– Moj savet je identičan i za žene i za muškarce. Sve aktivnosti koje preduzmete na poslu na kraju rezultiraju određenim ishodom. Da biste osigurali da se vaši napori prepoznaju, morate se fokusirati na rezultat. Treba da budete, kako kažu u poslovnom svetu, „usmereni na rezultate“. To znači praćenje, analiziranje i prilagođavanje aktivnosti i mera prema potrebi kako biste postigli svoje ciljeve.

Lela Saković

 

Scroll to Top