Konferencije-rizici

U Srbiji se najmanje u regionu brinu za radno mesto i za ekonomske posledice pandemije

Regionalna agencija za istraživanje tržišta Valicon krajem prošle nedelje sprovela je istraživanje o tome kako i na koji način građani Srbije doživljavaju trenutnu situaciju izazvanu korona virusom. Skoro 90% građana Srbije zabrinuto je u vezi sa epidemijom, dok 73% njih mere koje Vlada Republike Srbije donosi s ciljem sprečavanja daljeg širenja korona virusa smatra primerenim situaciji.

Predstavnici javnog života na svim nivoima, kontinuirano šalju poruke solidarnost, te građani Srbije, kako pokazuje istraživanje, u najvećoj meri brinu za svoje bližnje. Čak 86% njih izjavilo je da u najvećoj meri brine za članove svoje porodice dok se na drugom mestu nalazi briga za lično zdravlje, sa čime se saglasilo 46% ispitanika.

Svega 3 od 10 ispitanika, čak i pre zvaničnog predstavljanja paketa mera za pomoć ekonomiji i privredi od strane Kriznog štaba za otklanjanje nastalih i sprečavanje mogućih štetnih posledica zarazne bolesti COVID-19 po privredu, pokazalo je zabrinutost za ekonomske posledice širenja epidemije korona virusa, a 55% ispitanika smatra da su ekonomske mere koje su Vlada i Narodna banka objavila pre jučerašnjeg dana adekvatne.

Za ekonomske posledice zabrinuto je 43% ispitanika u Bosni i Hercegovini, 46% u Sloveniji i 49% u Hrvatskoj, što u poređenju sa 30% u Srbiji predstavlja najniži stepen zabrinutosti u regionu.

Što se zabrinutosti za radno mesto tiče, procenti su najniži i iznose 11% u Srbiji, 12% u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj, a u Sloveniji 10%.

 

S druge strane građani u Srbiji i regionu u velikoj meri očekuju pogoršanje u pogledu ličnih finansija. Na pitanje: Kakvo je Vaše opšte finansijsko stanje, u poređenju sa periodom od pre pola godine? 70% ispitanika iz Srbije odgovorilo je da ili očekuje pogoršanje ili je situacija u finansijskom pogledu već lošija, u BiH je taj procenat 77%, u Hrvatskoj 72% dok je u Sloveniji najniži i iznosi 67%.

Svega 53% ispitanika u Srbiji i 56% u Sloveniji smatra da situacija u pogledu širenja korona virusa ide ka boljem ili mnogo boljem, stepen optimizma u Hrvatskoj najviši je u regionu i iznosi 67%, dok su ispitanici u BiH nešto pesimističniji u ovom pogledu te 56% smatra da situacija ide ka lošijem ili mnogo lošijem.

 

Sa podacima iznad korelira i odgovor na pitanje kako građani lično doživljavaju i opisuju trenutnu situaciju u novonastalim okolnostima. Naime, najveći broj ispitanika u Srbiji (36%), pa i regionu izjasnilo se da je u najmanju ruku doživljavaju kao neugodnu ili umarajuću. S druge strane čak 47% ispitanika u Srbiji percipira trenutnu situaciju kao podnošljivu ili normalnu s obzirom na okolnosti, pri čemu je i među građanima regiona registrovan sličan doživljaj trenutne situacije.

Čak 60% ispitanika u Srbiji izjavilo je da u ovom trenutnu nije promenilo potrošačke navike, a 28% njih smatra da ih neće ni promeniti. S druge strane nalazi se 32% koje u nastupajućem periodu očekuje smanjenje lične potrošnje. Drugih 39% ispitanika ipak ocenjuje da je epidemija uticala na količinu potrošnje, te 10% ispitanika troši više nego ranije, a 29% troši manje u odnosu na pređašnji period.

Rezultati istraživanja u regionu pesimističniji su u odnosu na podatke u Srbiji, 77% ispitanika u Sloveniji, 79% u Hrvatskoj i 69% u BiH smatra da će trošiti manje ili već sada troši manje u odnosu na period pre pojave korona virusa.

Ispitanici u regionu donekle su usaglašeni u pogledu predviđanja trajanja epidemije korona virusa. Iako na ovo pitanje niko nema odgovor, stanovnici Srbije procenjuju da će mere socijalne distance, zabrane kretanja, zatvorenih škola i dr. trajati oko 2,7 meseci, u Hrvatskoj 2,8 meseci, Bosni i Hercegovini 2,9 meseci dok ispitanici u Sloveniji ocenjuju da će kraj epidemije biti proglašen u roku od 2 meseca.

Istraživanje je sprovedeno na nacionalno reprezentativnom uzorku ispitanika iz Valicon online panela JaZnam. Rezultati su reprezentativni za opštu populaciju Republike Srbije i drugih zemalja regiona, uzrasta od 18 do 75 godina, po polu, starosti, edukaciji i regionu. Period anketiranja: 24-29. mart 2020. godine, n=450-850 po državi.

Možda će vam ovo biti zanimljivo

Kako se zaštititi od sajber napada prilikom rada od kuće: Jelena Manasijević, Nacionalni CERT (video)

Mnoge kompanije i preduzeća su tokom vanrednog stanja usled pandemije prešla na rad od kuće. ...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *